Thursday, March 27, 2008

Sajak Dari Pemimpin

Hari ni, mentari terik membakar bumi, walaupunada ketikanya suram macam nak hujan. Sedang syok menikmati teh O ais, aku dapat mesej daripada kenalan lama, sekali sajak da..! Aku baca, tersenyum dan terfikir sejenak, apa kait mengaitnya sajak ini dengan aku? Aku terus baca, macam ni le bunyi nya... (tapi aku tokok tambah sikit, bagi sedap mata membaca.....

SAJAK TERAKHIR DARI PAK LAH

Ku cari damai dihati,
Ku perkenalkan Islam Hadhari
Ku mencari dimana Ghazali dan Shafie
Malang sungguh, aku kehilangan Sharizat dan Samy
Isteri tercintaku baru sahaja pergi
Ku ambil Jin sebagai ganti
Namun kegembiraan semakin jauh dari hati

Oh..... sakitnya hatiku ini
Bila si pembangkang menang di lima buah negeri
Memang..... aku sungguh tak puas hati
Nak buat macam mana, dah kehendak pengundi
Nasib baik aku tak hilang kerusi dan gigit jari

Mahathir dah suruh aku berhenti
Tapi, aku kesian kat menantuku, si Khairi
Dia kempunan sangat nak jadi menteri
Puas ku pujuk....,! sabar..... ! Empat tahun lagi
Itu pun kalau aku masih jadi Perdana Menteri
Atau aku kembali menyahut panggilan Illahi..........

Mungkin itu lah yang bermain dikepala pemimpin negara kita sekarang ni. Bila kedudukan ditentukan oleh rakyat, inilah padahnya. Banyak cakap, tak bikin kerjapun orang tau punya.... jangan nak sembunyi, spy Leman ada merata tempat, cuma SB tak tau mana nak cari.

Niat di hati nak tahngguhkan persidangan tahun ni, tapi ada lak suara-suara yang tak puas hati. Katanya kenapa nak elakkan diri dari kenyataan? Yang umumkan cadangan penangguhan, si 'Mike Tyson', aleh-aleh, Si Puteri lak yang membangkang.

Oleh itu, emapt tahun lagi, fikir-fikirkanlah apa yang patut dilakukan. Jangan kerana marahkan pijat, KLCC tu dibakar...! Kena fikir masa depan anak, cucu, cicit dan piut. Jangan ada yang merempat dinegara sendiri, macam sesetengah negara barat.

O.K. ler... had ini dulu. Aku ada hal. Karang ada lak yang merusuh dalam bilik kuliah.

Jumpa lagi.

No comments: