Tuesday, March 25, 2008

Malang Pak kadok

Hari nie, macam hari-hari lain juga le. Dari rumah kepejabat dengan hati yang tenang dan gembira. Nak ngajar anak bangsa erti kepayahan mencari sesuatu harta yang tak ternilai, ILMU. Cukup masa yang ditetntukan, akupun menyusun langkah, (macam askar pencen bejalan da!) menuju kelas.

Aku masuk kelas macam biasa, awal 5 minit. Ada 3 orang pelajar tetonggok kat meja masing-masing. Aku sabar. 8.35, masuk lagi 4 orang, aku sabar lagi. Munkin deper tu mamai lagi, mungkin malam semalam overnight kat mana-mana. (Apa dibuat jangan tanya). Tunggu lagi lima minit, 7 orang lagi masuk, aku dah mula berasap telinga. Yang buat pressure aku naik tu, dia orang masuk, selamber dek jer, aku ni diibaratkan macam tunggul kayu tua yang tak laku nak dijual kat kilang papan. agi salam idak, senyum idak. Kalau bagi salam, macam tka ikhlas jer.

Aku masih boleh sabar. Bila dah ramai, riuh le jadinya. Aku biarkan sekejap, tengok peangai bebudak tak sedor diri nie. Makin rancak, siap sarapan (air mineral ke, jus ke, dengan roti, biskut. Nasib baik tak ada bawa nasi lemak, kalau tak, mau aku joint sekali). Aku bagi salam, tak bejawap, aku tinggikan suara, semua diam kejap. Suruh buka buku, dio orang buka, tapi bila aku mula becakap, bebudak nie mula cakap balik. Aku diam. Sekali 'PAP!!!' aku hentak meja, semua kecut, macam nak tekencing masing-masing.

Aku mulakan 'pelajaran' ari nie dengan mengingatkan deper apa yang dah aku katakan minggu sudah. Bebudak nie ada 5 semester (kat sini deper kata Part) lagi kat sini, aku, kok pangjang umur ada 15 semester lagi, jadi dengan menggunakan bahsa kampung aku, aku sembor le bebudak nie. Aku gunakan bahasa kampung aku jer.....

"You must remember, you got 5 more semesters to go, and I'll be here for at least another 15 semesters, God Willing. And I do hope that OUR PATH DO NOT CORSS IN ANY OF YOUR CLASSES, UNTIL THE DAY YOU GRAD, PACK YOUR THINGS AND OUT YOU GO". Kalau kat luar tu, nak tegor boleh, betanyer kabor pun boleh, bagi salam pun lagi aku suka dan kalau nak minta belanja, boleh.... boleh belah!

Aku pun membebel, bebudak sekarang tak reti besyukur. Deper dapat masuk sini pun guna kable overhead yang sebesor kabel TNB yang kat tepi highway tu. Nak harap keputusan cemerlang..., mimpi ler demer....... Aku kaborkan, ramai lagi calun yang lebih berkelayakan yang gagal masuk kerana peluang deper 'telah dirampas' oleh makhluk-makhluk yang tak bersyukur ni. Mak bapa meletakan harapan yang tinggi, tapi bebudak ini, bepeleseran yang lebih. Mak bawa antor balik ke asrama kul 10 malam hari ahad, kul 10 pagi Isnin udah ada dalam bas ke KL, nak nengok wayang dengan kekawan. Apa punyer anak macam nie?

Ponteng keleh tu dah jadi macam satu amalan wajib bai bebudak ni. Macam-macam alasan dibaginya. Ada bgi surat MC (aku rasa dibeli kat klinik jer, sakit nyer idak), kata ada sedara betunang ari Jumaat ler dan trend tekini 'Repeat' kelas merupakan satu trend kat sini, dan menjadi kebanggan. Tak tau ler apa yang nak dibanggakan, mungkin nak nunjukkan kebodohan sendiri dalam bentuk intelktual. Demer ni le yang akan bergraduat lebih awal dari rakam-rakan deper yang 'bodoh' kerana begraduat selapas 6 semester, sedangkan dia begraduat dalam 2 atau 3 semester ajer.... Kan bijak namanya tu.

Naik perit tekak aku membebel, aku kemas barang aku, terus aku keluar, menuju ke kantin untuk segelas ayor sejuk untuk hilangkan dahaga dan bahang yang membara didada. Aku tengok bebudak nie macam blur semacam, bila aku tiba-tiba keluar kelas. Aku raser kesei kerana anak melayu masih lai khayal dengan dunia fantasi masing-masing. Yang lelakinya pesen rambut macam balung ayam tak cukup sifat, yang pempuan nyer pulak asek nak tayang bentuk badan, tak dapat tinduk hidung, deper tindik lidah. Kan ke bangang name nyer? Tapi entah le, munking aku ni kolot sikit, maklumler nak masuk jenerasi warga emas. Nak gunakan blog ini pun minta tolong cucu buatkan.

Ini akibatknya manjkan sangat anak. Bila datang ketempat 'asing' dah menlupur macam cacing kepanasan. Hari-hari keluar masuk kampus, ada ke nak negor pakcik guard yang tepacak tengah panas tu? Ada ke nak bagi salam ke, senyum sikit ke, angguk hormat ke? HARAM tak retinya demer. yang bawa kete, lagi besor kepala. Nyombong tak tentu arah, macam kampus ini dia punyer sorang.

Bila aku tak terimer tugasan deper, deper merajuk le, kata aku ni tak betimbang raser le. Nak nyalahkan orang senang bebenor yop oi. Aku udah kaborkan awal-awal kelas dulu, tugasan sumuanya dihantor dalam kelas. Bila aku dah keluar kelas, minta maap ler, aku tak terima. Tujuan aku buat cam tu, bukan suka-suka, tapi nak mendisiplinkan bebudak ni, supaya hormat masa. Kalau bedating, boleh tepat masnya, nyaper ngantor tugasan lak nak lambat? Macam-macam alasan bebudak nie bagi, tapi bagi aku, itu semua alasan lapok. Aper ke idaknya, alasan dibagi, "Tugasan apa?', "Tak ada bagi tugasan minggu lepas", "Tak tau kene hantar hari ni", "Dah siap, tapi telupa nak bawa" dan paling sakit telinga aku dengor alasannya "Eh... belum print lagi le". Apa ke jadahnya deper buat malam-malam, kalau tak ada kelas. Aku bukannya suruh antor esok lusa, 7 hari 6 malam aku bagi tempoh, idak jugak siap. Roper apa bebudak ni? Ader jugak yang degil, masih ngantor ke pejabat aku, masukkan ikut bawah pintu. Udah aku kaborkan juga, tugasan macam tu, jadi alas kesat kasut aku yang dah belubang nie ajer le. Markah tetap sama, KOSONG, ZEOR, NIL, ELEK, BO LIAU!!!!! Siap sedia le yang tak antor, ada yang sampai 4 tugasan tak antar, nak lulus macam maner? Semester depan, daftar le satu matapelajaran 'REPEAT', baru sah pelajar IPTA!!!!!. Buat tugasan macam nak tak nak jer, aku cakap langkau dua baris, dia buatnya 1.5 baris, aku kata guna font size 12 atau dibantainya font size 10, ada jugak yang meniru, alasan, aku suruh buat kerja berkumpulan. Kalau 26 orang lain boleh paham ngaper 2 orang tak paham? Aku sendiri pun tak paham!!! Jadi macam maner aku nak bagi markah tinggi? Menggigil tangan aku nak bagi markah pada tugasan yang deper bagi. Inggerisnya memang hancus, tonggang langgang, ada masanya aku sendiri tak paham apa yang di tulehnya. Tapi dek ngenangkan anak bangsa, pejam mata, bagi jugak le markah, markah kesian. Tak aku nafikan ada juga yang besesungguh buat tugasan, ikut arahan dan serah tepat pada masa, jadi yang ini ler yang membuat aku masih siuman lagi semasa membaca tugasan lain.

Ini udah kali ke4 aku warning keleh ni. Lepeh nie, lantak demer ler. Aku buat tawaran istimewa, bebudak nie, aku izinkan sain pada borang kedatangan sampai minggu cuti belajor. Lepeh itu idak le payah datang ke kelas. Kalau datang tak reti nak hormat aku sebagai 'guru' hormatkan aku macam dia hormat bapak dia pun jadi ler. Tapi, HARAM!!!! Agaknya bebudak sekarang ni tak reti nak hormat kat orang tua, deper main langgor ajer.

Sampai petang, aku rasa pressure darah aku udah turun sikit, pasainya, ada kelas yang menghiburkan. Aku kena buat lawak sikit, ngajor sikit, celoteh sikit. Itu pun aku rasa bebudak keleh nie pun blur jugak gamaknya, sebab bila aku tanya "Any questions...?" semua sengap, macam Kuala Kedah lepeh kena tsunami.

Tapi aper yang penting, tanggungjawab aku, dah aku laksanerkan dengan ebaik mungkin. Tepulang le pada bebudak dikeleh pagi tu nak terima apa yang aku bebelkan atau idak. Lantak le, minggu depan jumpa lagi deper tu, minggu depan satu lagi jumla lagi, lepeh tu, jumpa last le, sebab lepeh tu, bebudak ni cuti belajor seminggu, idak boleh diusik kata Koordinator aku. Arahan pihak atasan, kena ikut.

Jadi lepeh tu, idak le aku kena telan ubat sakit kepala banyak bebenor.... Dan aku bedoa bior le bebudak nie sedor perangai deper yang macam setan tu, berubah sikit.

Well, maybe today they are cursing me like hell, hopefully, one day, may be after I'm gone, the will appriciate what I've said. Dan aku harapkan Allah maafkan aku, berikan aku dorongan dan kekuatan untuk menghadapi kerenah bebudak yang tak sesedor diri nie, supaya dapat dijadikan manusai yang beguna kepada kepluarga, agama bangsa dan negara..... AMIN!!!!.

1 comment:

lalala.....bla..bla.... said...

kesian...bebudak skrg nie...