Tuesday, April 22, 2008

Longest Day

Sambil-sambil tengok tugasan bebudak ni, aku layan lagu The Longest Day yang di lalakkan oleh Billie Joel. Lagu lama, sesekali dengor, sodap gak... Bekali-kali aku ulang lagu tu, tak jemu dengor.

Aleh-aleh, teingat aku kat kawan aku sorang ni. Dulu dia ada ajak sorang MAK JAN keluar makan malan. Lepas tu, dia belanja ke dangdut. 'Sempat le menari dua tiga lagu. Tak seronok mana pun!! Sakit telinga dengor muziknya macam nak merobohkan bangunan. Nak becakap pun macam orang pekak, kena cakap kat telinga baru dengor'. Kaki sakit, pinggang sakit', ceriternya sambil tesengeh, nampak gigi rongak kuning dia. Sah memang perokok tegar!!!!!

Aku tanya, apa lagi yang seronok...? Sambungnya lagi.

'Dapat le peluk dia kejap, kena dua lagu slow, aku dah tak tahan, kena duduk, penak lepas tekinja macam beruk dalam zoo!!!!!' disambut dengan derai ketawa aku. Dia makin rancak beceriter.

Senayan tu aku dapat sms daripada dia.

'Abg kat maner...?' Tanya dia.

'Kat kedai, tengah minum' balas aku.

'O.K le, dah nak mula keje' Balas dia baik.

'Keje elok-elok' jawab aku, sambil kunyah nasi lemak.

Esoknya lak.....

''Abg kat maner...?' Tanya dia.

'Kat umah, tengah gosok seluar, nak gi keje' balas aku

'I miss u' teks yang aku terima. Tebeliak biji mata.

Sambil tesengeh, aku balas 'Abg pun sama'. Nak test ayat konon!.

Senyap lepas tu. Tak kisah le. Mungkin kredit dia dah abis kut. Dah jadi tabiat aku tak nak kacau orang masa keje, kecuali penting.

Esok nya, SMS yang aku terima macam biasa je, tanyakan kat mana,buat apa dan sebagainya. Perkara ni berlanjutan hampir 3 minggu. Nasib baik aku ada SMS free. Boleh lu aku balas. Dia bahasakan dirinya AYG.... (sayang le tu). Masuk minggu 4, dia diam. Aku SMS pagi, dia jawab petang, ada kalanya tak jawab langsung. Mungkin penat, bateri abeh atau kredit dah abeh. Lantak ler......

Agaknya aku dah tak tahan rindu, aku call le dia malam Rabu. Belum sempat aku abeh bagi salam, dia jawab....

'Look at the time NOW...! Call siang jer!' Tekejut aku kena sergah. Aku tengok jam baru kul 8.30malam. Sayup-sayup aku dengar ada musik, mungkin boleh aku buat kesimpulan dia kat kelab dangdut tu, dengan sapa.... jangan tanya..!

Aku anggok jer! Dalam hati .. padan muka kau!

Dia sambung lagi. Hujung minggu aku SMS dia macam biasa. Dapat jawab:

'Huh... lu lagi....' Tekejut juga. Elok benor bahasa yang digunakan. Aku diamkan ajer. Lusanya aku SMS sekali lagi, di jawab:

'LU LAGI.....! APA MAU?' Ini betul-betul buat aku tekejut!!!!!

Lepas tu aku diamkan diri jer. Aku tak SMS dan tak call dia. Dia pun macam tu. O.K. le....

Moral of the story..... NEVER BELIEVE in what you read (SMS la tu...). Lagi pun, mungkin ni yang dikatakan cinta berok..... ada duit abang sayang, tak ada duit, abang melayang. Tepikir gak aku, kalau aku dalam situasi macam tu, entah macam maner ngamok bini aku kat rumah. Mungkin aku kena mainkan lagu Tan Sri P. Ramlee.. Kisah Rumah Tangga.!

O.K. gua chow dulu. Nak memerut... Lama sangat tahan, dah tak tetahan lagi.

No comments: