Thursday, April 3, 2008

Kelas Langau

Dah lama aku tak menjengok ke ruang siber ni. Banyak kerja sikit, ialah dah nak akhir semester. Nak ke buat persiapan pepeiksaan akhir, tempah bilik, kelas gantian dan 1001 macam lagi perkara yang datang bertimpa-timpa. Tapi aku seronok menghadapi cubaan sebegini, kerana ianya baru dlam hisup aku. Patut ler aku tengok pensyarah-pensyarah aku dulu sentiasa tension ajer bila nak akhir semester. Macam ni rupa rasanyer....

Dah nak abeh semester, ada juga kelas yang buat perangai lagi. Kelmarin, sekali lagi aku naik angin. Dah dua kali aku warning kelas ni, tapi semuanya telinga kuali gamaknya. Degil nak mampus. Aku nak abehkan syllabus, dia bantainya berborak, siap ambik gambar dalam kelas lagi. Dah tu, memekak, ganggu kelas. Aku tinggikan suara, dia orang pnikut sekaki. Aku dia, dia diam, kejap jer... lepas tu bising balik. Bila aku tanya dah abeh ke beceriter, udahkatanya. Aku mulakan peljaran ari tu, dia mula juga menyembang.

Aku betul-betul kecewa dengan sikap bebudak sekarang yang tak reti nak hormat rakan sekelas. Dah le tak nak belajor, memekak pulak, ganggu yang lain, yang nak belajor. Ada sorang minah ni, dari mula masuk kelas, sampai nak abeh, tak abeh-abeh menyembang,betepuk tampor ambik gambor le, memekak dan duduk besila ateh kerusi. Nak ajer aku hempok handfon dia, macam dia sorang ajer yang ada handfon. Tapak tangan kanan aku rasa gatal, maklum ler, udah bepuluh tahun tak nampor orang, ringan aje rasanya. Tapi mikiorkan anak orang aku sabor jer le kejap.

Bila dah aku naik angin, mula ler aku membebel. Tau lak nak sengap, macam cicak kena kapor. Aku katakan yang kelas ni, kelas langau kebuluran, memekak jer, tak kira siapa ada keliling. Aku capkan orang macam ni, orang yang tak tau bersyukur, dapat masuk belajor kat sini, tak ada sopan, kerna tak reti nak hormat aku sebagai pensyarah atau orang tua, dan aku katakan, deper tu kurang ajor pada diri sendiri, kerana tak reti bersyukur dengan pengorbanan mak ayah, ngantor mereka belajor kesini, bagi duit belanja. Aku katakan juga, duit yang ada dalam poket tu pun duit kerajaan, (PTPTN ler...) udah nak nunjuk lagak, besor kelapa dan sombong, sombong bodoh. Lantak deper le, nak belajor ke idak, janji tanggungjawab aku settle, aku datang mengajor deper yang nak belajor, tapi yang langau ni, aku biorkan, jeneh tak makan saman. Agak diromah pun macam tu kut..... mungkin famili deper rasa aman deper kat sini, jauh dari romah.

Elok-elok nah abehkan dua bab, tebantut hasrat aku. Aku kemas, aku angkat kaki. Sebelumtu, aku suruh deper pikiorkan apa yang aku bebelkan, lepeh tu berambus le ke pasor malam, sebab aku dah agak, dalam kepala dah penuh dengan bayangan nasi ayam tomato, yongtau fu, keropok lekor, ice blended, kek dan kuih muih. Langau kebulur ler katakan. AKu kaborkan, kalau angin aku elok, minggu depan aku datang bagi tip oeriksa, lain tu lantak deper ler, nak baca ke idak ke, sendiri mau ingat. Ingatkan minggu depan nak suruh bebudak ni bawak kamera, boleh le begambor satu kelas, nak bagi duit sikit, boleh le buat majlis kecik sikit, lepeh abeh kelas, tapi aku lak yang frust.

Masa aku nak keluar, ada le pelajar yang cuba buat baik, ucap terima kasih. Aku buat dek ajer. Ada yang bagi tugasan siap nota, mintak maaf, sebab lambat sampai, alasan, hujan renyai. Dah lambat, terhendap-hendap macam tikus mondok lak tu. Keluar ajer dari bangunan, hujan dah renyai balik, jadi sejuklah sikit hati aku yang panas ni. Balik ke bilik, aku tengok tugasan bebudak ini. Macam biasa, CUT N PASTE! Memang hampeh, jadi markahnya pun nanti aku cut le, lepeh aku pastekan dinding bila final resut kelor nanti. Sesama ler kita tengok berapa yang 'merepeat' semester depan. Bukan aku yang nak buat, tapi deper yang minta. Suruh buat tugasan, main-main, presentation, datang kelas, memekak, tak usah cakap, HANCUS.....! Ada hati nak jadi 'compare'. 'Compare' bilik air boleh le.... Nak kata aku membosankan semasa mengajor, memang aku akui, adakalanya aku sendiri rasa memboringkan, tapi aku ni cuma manusia yang dah 'Asar', jadi senang tersentap dengan keadaan sekeliling. Kalau dah datang lambat, ganggu mood aku nak ngajor, dah lambat, memekak lak. Nasib baik hari tu, si 'tukang rambut' tak datang. Kalau ada, memang dia aku bancuh sekali. Korjer lain tak ada, ayik membelik rambut 'teman lelaki'nya ajer. Agak aku, deper tu, apa namernya... GAY! Na'uzubillah minzaliq!!!!!

Sambil tunggu kelas ganti aku belah malam, terpikir aku, tak semua yang kiter cadang akan menjadi. Bak kat otai-otai lama, manusia merancang, Tuhan menentukan. Aku cadang nak kotim dengan bebudak ini, buat majlis akhir semester, ambik gambor buat kenangan, maklum le first batch yang aku ajor walaupun bebudak ni dah di semester 4. Nak seronok le sikit, nak kenal bebudak ni, kerana selama ni aku kenal nombor matrik deper ajer, nama, HARAM aku ingat. Ini baru cubaan ciput, semester depan, algi besor batu jemalanya yang nak hinggap. Semester depan, bebudak ni jugak yang nak aku tengok, semester depan lebih teknikal, nak buat video klip, dokumenteri bantut dan drama kontot. Kalau deper main-main, alamat nak lingkup le!!!

Ha..... dari asyik memikirkan sangat pasal kelas langau kebulur tu, baik aku siapkan kertas kerja untuk Majlis Anugerah Dekan yang bos suruh aku buat. Tak banyak pindaan, cuma tukor sikit-sikit budjet, lepeh tu boleh submitkan kat dia. Harap-harap apa yang aku buat tu dapat diterima.

Eh... udah ler tu, jangan asyik nak membaca blog aku ni jer, gi buat keje.......!!!!!!

No comments: