Friday, April 9, 2010

Karnival Oh Karnival

Hujung bulan sudah, merupakan minggu-minggu paling sibuk kat tempat aku. Maner idaknyer, bebudak final sibuk kehulu ke hilior, nak siapkan tugasan. Dan tugasan pulak bukan calang-calang. Buta karnival kat MITC, ramai pensyarah yang terlibat sama, aku telibat gak... buat2 nyibuk jer. Tak telibat pun.......

Pada hari perasmiannyer, penuhler pelajor2 yang datang. Perasmiannya pada ari Ahad oleh Y.A.B. Ketua Menteri. Tapi ari sabtu tu udah gamat. Aku jalan2 jer, udah penuh tangan dengan goodies bag, macam2 ada.... kebanyakkannye makanan segera, biskut, sumi, nata dan tak kurang gak button dan pen. AKu round tiga empat kali, singgah kat gerai student aku, tengok2 apa yang dibuatnyer. Meriah jugak le... sebab markah dikira dari bilangan penunjung yang singgah.

Sambil dok perhatikan pengunjung yang tiba, aku tengok bebudak ni, pasal begaya, ALWAHIDUN, pehhhh.... gaya sakan. Ada yang aku tak kenal, dan ada yang tegor aku, baru aku cam siaper dia. Macam2 ada beb..... Boleh dikatakan semua yang sponsor bebudak ni turun padang. Riuh dibuatnyer. Kat dalam dewan lak, ada perbincangan pasal Audio VIsual dan Public Relations. Ahli panel yang dijemput, bukan calang-calang orang, semuanya terkenal dalam bidang masing-masing. Jadi saper yang tak datang tu, kira rugi besor le.

Apa yang nak aku kongsikan ialah, acara bebudak final ni semakin gah, makin besor, sapai melibatkan kerajaan negeri. Dulu cuma peringkat daerah dah ada pihak2 yang jeling-jeling itik, rasa macam tegugat. Ini lak, melibatkan Ketua Menteri, hebat tu beb...! Acara bejalan penuh riuh rendah dan bingit, tapi seronok. Agaknya bomoh hujan maner le yang eper panggil sebab cuaca mendung, berangin, tapi tak hujan. Lepeh abeh acara perasmiannya, tedengor lak 'arahan' supaya karnival bebudak final ni dibuat lak di bandaraya Melaka. Lagi heba tu. Arahan terus dari Ketua Menteri! Tak tekucil rasanya....!!!!!

Harapan aku, bila sekali acara yang gah ni gagal memenuhi pengharapan orang (expectation kata orang kampung aku), banyak ler pihak yang selama ni tunggu peluan, akan menghentam, balas dendam dan geram. itu dah lumrah hidupkan? Aku kaborkan macam tu, sebab semester depan, kumpulannya kecik dan bilangan pelajornyer pun idak le ramai bebenor. Lagi pun nak dibuat lepeh raya, dah tentu le yang mana udah sponser karnival ni, takkan nak sponser lagi. Mau bankrup dibuatnyer..... Aku udah nampak satu masalahnya nanti. SPONSORSHIP, siaper nak bagi, kalau setahun sampai 2 kali?

Lagi satu, majalah fakulti udah terbit. Ramai yang memuji dan ada yang kembang kempeh hidung bila dipuji. Aku lak, bangga gak, sebab gambaor aku ada sikit, walaupun celah2. Ada le pasal bekas pelajar2 aku menang gangsa di IID di Shah Alam dulu. Jadi le, boleh gak aku framekan nanti mukasurat tu, buat bahan sokongan SKT dan temuduga sah jawatan kelak. Sekali lagi aku tepekior, buatnyer keluaran semester depan tak segah yang ni, ramai lagi yang tumpang kutuk. Haru dibuatnyer.

Oleh itu, aku harap, lepeh ni, tak ada lagi karnival yang mega2. Kalau nak mega pun, janganler sampai melibatkan kerajaan negeri, tumpor dibuatnyer. Protokol jer udah memeningkan kepala, apatah lagi dari aspek2 lain. Tau ajer le bila ada VVIP yang turun padang, banyak cengkadaknyer........

Walau aperpun, sama2 le kiter tengok apa yang bakal berlaku. Kita sebagai manusia, hanya merancang, ALLAH menentukan, idak gitu yop??

Salam.......

No comments: